LAPORAN PERCUMA : Kajian Kes Water Pitcher ( Jug Penuras Air Sedia Diminum )

Standard

water pitcher day 2

Laporan ini mengandungi 3 bahagian utama iaitu:

  1. Garis Panduan Prestasi Iklan
  2. Analisa Prestasi Iklan
  3. Cadangan Penambahbaikan

Garis Panduan Prestasi Iklan

Berikut adalah garis panduan penilaian prestasi iklan secara umum. Garis panduan ini mungkin berbeza mengikut setiap individu mengikut objektif iklan masing-masing.

1. CTR : Minima 0.3 . Lebih tinggi lebih bagus. Ia menunjukkan iklan anda mendapat perhatian audience

2. Post Engagement : Minima 50% dari jumlah klik. Contoh post engagement ialah like post, comment, share, link clicks, etc

3. CPC: Maksimum RM0.20 ( atau mana2 harga yang anda sanggup bayar).

4. Reach : Minima 1,000 reach dalam tempoh masa 24 selepas iklan aktif.

5. Conversion Rate: 1% – 3% ( 1 – 3 jualan bagi setiap 100 klik). CR ini dikira secara manual, tidak dipaparkan dalam ads manager.

6. ROI: Pastikan sentiasa positif. Formula ROI ( return of investment ) ialah [ untung – kos iklan ] / kos iklan.

ROI dikira secara manual. Ia juga dikenali sebagai Pulangan atas pelaburan iklan.

Analisa Prestasi Iklan Water Pitcher

iklanObjektif Kempen : Product validation

Kempen Water Pitcher ini dilakukan bagi tujuan  mengkaji sambutan terhadap produk penapis air sedia diminum , sempena krisis air yang melanda Lembah Klang sekitar March 2014.

target

Iklan ditujukan kepada:

1. Penduduk Lembah Klang ( kawasan catuan air)
2. Wanita
3. Berkahwin
4. Umur 30 – 45
5. Total size 320,000
Sample size diperlukan: 50% dari total size (audience).

Peruntukan Iklan: Bajet RM100 sehari selama 5 hari .

Analisa Prestasi Iklan ini adalah seperti berikut:

1

l Objektif : Page Post engagement

l Result: 3,666 post engagement

l CTR : 10.618% ( lebih 10 kali ganda dari garis minima)

l Post Engagement : 3,666 dari 4,396 klik = 83% . Lebih dari 50% garis minima.

l CPC: RM0.05 ( Avg. Price)

l Reach : 37,885, melebihi garis Minima 1,000 reach dalam tempoh masa 24 selepas iklan aktif.

l Conversion Rate: 0.00. [ Bil.Jualan/ Bil. Klik] Tiada jualan dihasilkan.

l ROI: [ RM0.00 – RM215.62 ] / RM215.62 = -1.0. Iklan ini belum mengasilkan jualan.

Cadangan Penambahbaikan

1. Prestasi iklan amat bagus, melebihi garis panduan minima. Namun aspek waktu beriklan/ customer handling/ skrip pm/ skrip jualan/ offer/ produk harus dinilai semula.

2. Sasaran Test market ialah sekurang-kurangnya 50% reach. Boleh teruskan sehingga mencapai peruntukan bajet RM500.00 , atau 160,000 reach, mana-mana yang tiba dahulu.

Selepas mencapai sasaran ini baru buat keputusan sama ada perlu teruskan iklan produk ini.

3. Lakukan split test.

  • Pilihan pertama ialah edit offer, dan aktifkan semula iklan pada minggu gaji untuk menilai faktor kuasa membeli / harga.
  • Pilihan kedua ialah tukar produk lain untuk diiklankan.

 4. Ulang Analisa Iklan sehingga mencapai objektik disasarkan.

LIHAT PAGE POST IKLAN WATER PITCHER DI SINI 

Like dan share jika bermanfaat.

With Passion,

Sifu Eiman

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s