Berapa Bajet Iklan Perlu Dibelanjakan? Bantu Saya.

Image

Berapa Bajet Iklan Perlu Dibelanjakan? Bantu Saya.

Salah Satu Topik Penting Sebelum Anda Setting Iklan FB Advert – Tentukan Bajet Iklan Anda.

Topik ini dibincangkan di dalam grup tertutup di bawah seliaan saya di Facebook. Buat masa ini, anda boleh mendaftar sebagai ejen dropship KEDAIBERJAYA.COM dan sertai sessi latihan yang dijalankan sepanjang tahun TANPA kos tambahan sementara kuota masih ada. KLIK DI SINI untuk mendaftar sebagai ejen.

[ BAJET PERBELANJAAN IKLAN ]

BAJET IKLAN bergantung kepada objektif pengiklanan, kos belian, sasaran jualan dan juga margin keuntungan.

Cara paling mudah digunakan ialah berdasarkan sasaran jualan. Anggaran kos iklan ialah 5%- 35% daripada sasaran jualan, bergantung kepada usia perniagaan, jenis produk dan juga persaingan.

Berikut adalah contoh pengiraan bajet iklan bagi Pengedar A menggunakan kadar 10% :

*Sasaran Jualan RM3,000.00
*Kos Iklan 10% dari RM3000.00

Maka Kos iklan ialah RM300.00

Katakan beliau memilih untuk beriklan selama 20 hari, iaitu RM15.00 sehari dengan CPC RM0.15, maka maksimum klik sehari ialah 100 klik.

Jika Purata keuntungan 1 unit item ialah RM15.00:

—> 100 klik
—>30 like post
—> 10 pm berminat membeli
—> 3 orang buat bayaran.

Jumlah untung sehari RM15 x 3unit = RM45.00
Jumlah untung selama 20hari x RM45.00 = RM900.00

Like dan share jika bermanfaat🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s